My moor

My moor
Wuthering Heights

fredag 23 november 2007

Fundersam

Igår var jag till min lokala ICA-butik. Plockade ihop dom varor jag vill ha och drog mig bort mot kassan. Före mig i kön står det en äldre dam, kanske mellan 70-80 år, hon lägger upp sina grejjer på rullbandet (hon köpte typ havregryn, nylonstrumpor, Blå Mocca och en påse steklök) och ska sen betala. Å då börjar den stora förvirringen (för mig iaf). Med sig har hon en slags virkad handelsväska (att packa varorna i) med katter på och hon börjar gräva i den efter sin plånbok. Hon hittar den å fipplar fram nåra tjugor å nån femtilapp eller nått. Kassörskan frågar tanten om hon har tre å femti så att hon kan ge henne jämna pengar tillbaka. Tror ni tanten kollar i sin plånbok om hon har tre å femti..? Nä, hon rotar fram en annan väska, nån slags förhistorisk, mörkblå, galongrej. Hon öppnar den, å tar fram en sån där gammeldags läderportmonä för i den har hon alla sina mynt. VAD ÄR DET MED GAMLINGAR Å 48 VÄSKOR????? Efter typ 15 minuter hade tanten lyckats samla sig själv å alla väskor ned till slutet av rullbandet så att jag kunde betala mina grejjer med min enda, vansinnigt ensamma plånbok. Varför gör gamlingar så som den där tanten gjorde?

Medan jag ändå tar upp sånt som gamlingar gör; varför tar dom inte bort papperet helt från pinnglass utan håller i det, runt pinnen istället? Är dom rädda att glassen ska smällta och att det ska hinna droppa ner på deras händer? Eller tror dom att dom ska få stickor i händerna av glasspinnen? Skitkonstigt ju. Det är ju en sak att behålla papperet runt en glass-strut (man äter ju den delen och vill kanske inte få baciller eller nått) men just pinnglass... Å just gamlingar... Hur ofta har du sett en 27-åring med 48 väskor istoppade i varann, som käkar 88:an med ihopknölat omslagspapper längst ner..?

Så, nu har jag filosoferat färdigt för ett tag framöver.

Häpp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha tänk så det är ngt som kommer med ålder? tänk så vi oxå kommer göra så snart??? GAH!!!

jo var hem en snabbis i helgen och bara tog det lugnt, behövdes verkligen :)

Den 26:e december ska mamma o jag ha födelsedagsfika hemma hos dem, du får gärna komma då :)

ulrika sa...

Heej Malin!
Jag har länge tänkt dyka in här och säga hej, det är Ullis från lunarstorm. Vi brukade prata lite då och då och eftersom jag läser Marias blogg med jämna mellanrum så såg jag att hon även länkat till dig.
Allt bra då?
Kul med lite filosofi men det där med portmonnä för småpengar, det kan jag med ha ibland så det så och jag är bara 31 ;oP
Kram!